DESPRE ÎNTOARCEREA LA ORIGINI

Nu știu alții cum sunt, dar eu când mă gândesc la anotimpul de vară am acel sentiment de beatitudine, liniște profundă, libertate…toate ambalate frumos și cochet cu senzația de mult timp liber, pe care am experimentat-o de la o vârstă fragedă în vacanțele lungi de vară. Din păcate, în era industrială în care trăim, obsedată de productivitate și eficiență se vorbește prea mult despre muncă si  prea puțin despre vacanță. Pentru cele câteva zile de vacanță din fiecare an planificăm, extrapolăm, gonim prin magazine: câteva cărți, creme de protecție, un jurnal pentru noi începuturi, un bagaj plin pentru a ne reîncărca bateriile etc. Ce se întâmplă la sfârșitul vacanței? Ce se întâmplă cu voința pe care inițial am alocat-o în doze mari? De ce vacanța este o necesitate și nu un moft?

Alocarea timpului pentru relaxare și deconectare de la stresul de zi cu zi este esențială, în special pentru creier. Oboseala cronică este un ultim semnal de alarmă pe care corpul îl transmite înainte de a se instala boala. Componenta creierul care se ocupă cu conștientizarea are resurse limitate, la fel concentrarea și abilitatea de a crea.

Multă vreme, oamenii de știință au presupus că activitatea creierului este permanentă, chiar și atunci când ne odihnim sau dormim. Cu toate acestea, apariția Electroencefalogramei și imagistica prin rezonanță magnetică au dezvăluit o realitate diferită: creierul nostru dezactivează zonele care nu sunt folosite.

De fapt, circuitele neuronale au capacitatea de a se activa in funcție de activitatea desfășurată, ceea ce crește cererea de oxigen și glucoză pentru energia suplimentară de care avem nevoie. Cu toate acestea, deși creierul dezactivează unele zone, nu înseamnă că economisește o cantitate mare de energie. În parametrii normali creierul consumă aproximativ 20% din energia produsă de corp și necesită încă 5 și 10% atunci când calculăm sau citim o carte.

Creierul funcționează mai bine atunci când nu este sub presiune, funcționând într-un „mod relaxat”. De fapt, s-a descoperit că, după o plimbare relaxantă într-un mediu natural sau chiar după odihnă prelungită, procesele noastre cognitive sunt îmbunătățite, în special atenția și memoria. Un studiu realizat la Universitatea din Amsterdam a arătat că, înainte de a lua o decizie importantă, este bine să ne luăm timp pentru odihnă. O vacanță plăcută permite activarea rețelei neuronale implicite pentru a integra informații, ajutându-ne în procesul decizional.

Vacanțele, fie ele de scurtă sau de lungă durată, sunt cel mai bun antidot împotriva stresului, un răspuns declanșat atunci când suntem sub presiune și simțim că mediul zilnic devine nesigur, sarcinile sunt repetitive și ne simțim constrânsi. În acel moment, corpul începe să elibereze cantități mari de cortizol și epinefrină, hormoni care nu numai că ne pregătesc pentru luptă sau fugă, dar pe termen lung, provoacă un răspuns inflamator care ajung să afecteze profund creierul și să conducă la boli cronice. O vacanță departe de stresul muncii și de rutina zilnică ne ajută să ne relaxăm, să reducem nivelurile de anxietate și să oferim corpului nostru șansa de a repara daunele și de a se regenera.

Noile descoperiri ne fascinează, ne activează curiozitatea și spiritul aventurier din copilărie.  Deschiderea către noi culturi, civilizații, modalități de a trăi cu o atitudine relaxată, fără judecată, va confirma faptul că nu există un mod „corect” de a face lucrurile, ci doar căi diferite care îți extind zona de confort.

Din nefericire, stresul cronic contribuie la creșterea nivelului de depresie și anxietate. De fapt, persoanele care nu iau vacanțe în mod regulat tind să raporteze de trei ori mai multă depresie și anxietate ca cele care reușesc să se deconecteze regulat de la serviciu. Cheia, după cum a demonstrat un studiu realizat la Universitatea din Rotterdam, stă în fericire. Potrivit cercetătorilor, două săptămâni de vacanță sunt suficiente pentru a atinge relaxarea. În acest timp, cantitatea de endorfine pe care o produce corpul este suficientă pentru a contracara efectele nocive ale hormonilor de stres.

Activități pe care le maximizez în vacanță:

  1. Acceptarea fără judecată

A fi cufundați într-o cultură diferită este bine și sănătos, dar numai dacă nu judecăm, nu criticăm si suntem dispuși să absorbim tot ce se întâmplă în jurul nostru. De fapt, s-a demonstrat stiintific că oamenii care sunt multiculturali sunt, de asemenea, mai creativi și dezvoltă o gândire mai flexibilă.

  • Mai mult timp in natura

Albastrul infinit nu este doar o metaforă ci un simbol pe care îl caut și pe care îl prefer în expedițiile mele zilnice: plimbarea prin parc împreună cu puștiul meu sau  plimbarea prin oraș în căutarea noutăților culinare. În vacanțe prefer să petrec timp identificând desenele cerești sau pus și simplu admirand albastrul infinit al mării. Studiile au demonstrat că această culoare activează centrii cognitivi din creier îmbunătățind creatitivatea, iată explicația pentru energia de la sfărșitul vacanței.

  • Hrana pentru creier

În vacanțe îmi permit să citesc mai mult nu doar pentru că mă relaxează ci și pentru că îmi aduce foarte multa plăcere. Există numeroase studii care au demonstrat faptul că participanții care au avut în mod constannt activități creative sau intelectuale, printre care și cititul, au inregistrat o deteriorare a vieții cognitive cu 32% mai lentă decât cei care nu au avut astfel de activități.

  • Undele din natura și somnul

Îmi place să îi permit creierului să restabilească nivelurile adecvate de serotonină prin expunerea la diferite zgomote din natură, de aceea nu refuz somnul pe plajă sau chiar în zone de munte expuse intens zgomotelor din natură. Evit cofeina sau băutura în exces înainte de culcare, deoarece acest lucru îmi întrerupe cel mai profund somn non-REM, de care mintea și corpul au cel mai mult nevoie.

  • Joacă, joacă și iar joacă

Jocul este un comportament subutilizat în societatea adultă, iar vacanța este ocazia perfectă pentru a mă răsfăța și pentru a ma conecta mai mult cu puștiul meu. După o zi solicitantă, joaca este cel mai bun remediu. Îmi doresc să păstrez libertatea în gândire a fiului meu cât mai mult și îmi aduc constant aminte de vorbele lui George Bernard Shaw „Nu ne oprim din a ne juca pentru că îmbătrânim; devenim bătrâni pentru că nu ne mai jucăm.” 

Succesul profesional nu depinde doar de cantitatea de timp alocată, ci și de calitatea muncii în sine, iar calitatea muncii depinde foarte mult de starea de bine resimțită. Reîncărcarea bateriilor prin joc este una dintre cele mai la îndemână modalități prin care putem excela în viața profesională. Nu abandonați copilul din voi, el vă va oferi soluția de care veți avea nevoie ori de câte ori veți fi în impas.

Leave a Reply

Your email address will not be published.